آموزش وردپرس – قسمت ۱ – آشنایی با وردپرس

آشنایی با وردپرس

جهت راه اندازی و برپایی یک وبسایت، روش های متنوعی وجود دارد که شامل برنامه نویسی با زبانی خاص مانند PHP, Java, Phyton, ASP , استفاده از پلتفرم های واسطه و یا پلتفرم های مستقل و… می باشند. وردپرس یک پلتفرم مستقل و قابل توسعه است که با هدف ساده کردن راه اندازی سایت طراحی گردیده است.

به جرأت می توان گفت تقریبا نیمی از سایت های دنیا با استفاده از وردپرس راه اندازی شده اند. وردپرس یک بسته نرم افزاری تحت وب است که تمام بخش های مورد نیاز یک سایت بصورت پیشفرض در آن تعبیه شده و به سادگی چند کلیک قابل نصب و استفاده می باشد. اما گاها این سادگی باعث می شود که بسیاری از افراد به اشتباه فکر کنند که بدلیل ساده بودن وردپرس، ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. این درحالیست که وردپرس به لحاظ امنیت، امکانات و توسعه پذیری به حدی کامل و تمام عیار است که هر نوع نیازی را میتواند برطرف سازد.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب وردپرس می پردازیم:

مزایای وردپرس

۱- متن باز و کاملا رایگان

‌سورس وردپرس بصورت متن باز ارائه شده است، یعنی اینکه تمامی کدهای وردپرس بصورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته و هر کسی میتواند تغییرات دلخواهش را روی آن پیاده کند و حتی یک نسخه با برند جدید آن ساخته و بعنوان پتلفرم جدیدی منتشر نماید. بعنوان مثال پلتفرم تبلیغاتی OSCLASS از روی سورس وردپرس ساخته و عرضه شده.

۲‌- توسعه و انعطاف پذیری

‌صدها هزار افزونه یا پلاگین بصورت رایگان و تجاری برای وردپرس وجود دارد که تقریبا هر نوع سایتی را میتوان راه اندازی کرد. و این باعث شده وردپرس به یک سیستم چند منظوره بسیار قوی تبدیل شود.

۳‌- قالب پذیری

‌وقتی صحبت از قالب به میان می آید، منظور ما صرفا نمای ظاهری سایت نیست، زیرا قالب های وردپرس به گونه ای امکان پیاده سازی دارند که تقریبا هر نوع امکاناتی را میتوان بجای استفاده از افزونه یا پلاگین مجزا، در خود قالب کدنویسی و پیاده سازی نمود. که البته نیاز به دانش برنامه نویسی دارد.

۴‌- پشتیبانی

افراد ‌تیم توسعه وردپرس که بصورت مشارکت کننده های آزاد اما باسابقه هستند، بالغ بر ۳۰۰ نفر رسمی بوده که چندین برنامه نویس ایرانی نیز در این بین حضور دارند. بنابراین از بابت امنیت، پایداری، به روز بودن و… خاطرتان جمع باشد چون این افراد دائماً در حال توسعه این پلتفرم هستند. و در کنار این تیم، برنامه نویسان و مشارکت کننده های آزاد بسیاری از سراسر جهان نیز وجود دارند که به افزایش امنیت و توسعه آن کمک می کنند.

۵‌- محیط کاربری ساده و مدیریت آسان

‌یکی از دغدغه های افراد، مسائل دست و پاگیر مدیریت سایت است. که در پلتفرم وردپرس این مسئله دائماً در حال بهبود بوده و هدف در ساده تر کردن، هوشمند سازی و قابل درک و فهم بودن برای همه اقشار با هر مقدار دانشی است.

۶‌- سئو پذیری و قابلیت دسترسی

‌سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل، مجموعه ای از تکنیک ها و تاکتیکهایی است برای بیشتر و مفیدتر دیده شدن سایت شما در سطح اینترنت. بخصوص در نتایج جستجوی گوگل و بینگ و… که در این زمینه وردپرس بصورت بلامنازع پرچمدار این مقوله ب.ده و بسیار عالی عمل کرده است.

۷- طراحی آسان صفحات

در وردپرس صفحه سازهای متنوعی مانند المنتور، کمپوسر و… وجود دارد که به راحتی هرچه تمامتر میتوانید صفحات حرفه ای و بدون نیاز به یک خط کدنویسی طراحی کنید.

۷‌- محبوبیت در جهان

بیش از ۵۰ درصد سایت های دنیا اعم از شرکتی، فروشگاهی، املاک، وبلاگی، خبری، خدماتی و…. با کمک وردپرس راه اندازی شده اند. و همواره انتخاب اول بسیاری از کسب و کارهای آنلاین می باشد.

معایب وردپرس

۱- باگ ها و رخنه های امنیتی

همانگونه که بالاتر اشاره کردیم، وردپرس از طریق افزونه ها و قالبها قابل توسعه می باشد. اما با توجه به اینکه اکثر افزونه ها توسط افراد مختلف و غیر رسمی و بعضاً ناوارد ساخته و عرضه می شود، ممکن است حاوی حفره های امنیتی نیز باشد. که امکان نفوذ و هک شدن سایت را فراهم می سازد. البته اغلب این باگها به سرعت گزارش و رفع میگردند. اما با زیاد شدن تعداد افزونه ها در سایت ممکن است امنیت کلی سایت نیز کاهش یابد.

۲- سنگین شدن دیتابیس

در یک وبسایت وردپرسی هر نوع تغییر یا درج محتوا و محصول و .. در دیتابیس ذخیره می گردد. و از طرفی نصف افزونه های متعدد نیز جداولی را به دیتابیس اضافه میکند که این امر باعث می شود در طولانی مدت سایت سنگین شده و با کندی مواجه شود. البته راهکارهای متعددی جهت افزایش سرعت و سبکتر کردن سایت وجود دارد که در طی آموزش وردپرس به آن نیز خواهیم پرداخت.

نتیجه گیری:

در کنار این مزایا و معایب، به خوبی می توانید متوجه شوید که مزایای وردپرس به معایب آن میچربد و همین موضوع می تواند به شما کمک نماید تا وردپرس انتخاب اول شما هم باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − چهار =