آموزش سریع ++C – قسمت چهارم – متغیرها

متغیرها در برنامه نویسی

درجلسه ی قبل خروجی برنامه در c++ رو یاد گرفتیم. در قسمت چهارم از آموزش برنامه نویسی به زبان c++ میخوایم درباره متغیرها در برنامه نویسی و مودیفایر ها صحبت کنیم. در ابتدا میپردازیم به یه تغریف کلی از متغیر، انواع متغیر ها و مودیفایر ها.

تعریف متغیر یا Variable به زبان ساده:

متغیرها در برنامه نویسی در واقع ظرف هایی هستن که به ما اجازه میدن که مقادیرمون رو داخلش نگه داریم. به عنوان مثال اگر ساختار مموری یا حافظه ی کامپیوتر رو به صورت مجموعه ای از ظرف های خالی که میتونه مقادیر رو در خودش نگه داره در نظر بگیریم، هر کدوم ازین ظرف های خالی آدرس مشخصی دارن تا کامپیوتر بتونه به اون ظرف ها دسترسی داشته باشه. وقتی ما یه متغیر تعریف میکنیم یعنی به کامپیوتر میگیم که یکی از اون ظرف ها رو به ما بده تا ما مقادیرمون رو داخلش بریزیم. و کامپیوتر به صورت تصادفی یکی ازون ظرف هایی که ما میخوایم رو در اختیار ما میذاره. به همین دلیله که به حافظه ی کامپیوتر میگیم random access memory یا همون RAM یعنی حافظه ای با دسترسی تصادفی.

همونطور که گفتیم هر کدوم از ظرف های خالی حافظه دارای یک آدرس مشخص هستن، این یه چیز کاملا طبیعیه تو دنیای واقعی هم ما همه چیز رو از روی آدرسش میفهمیم که کجاست. مثلا میگیم کتاب روی میزه یا لیوان داخل کابینته. میز و کابینت درواقع اسم آدرس هستن که از طریق اون ما چیزی که میخوایم رو پیدا میکنیم. تو برنامه نویسی به زبان c++ هم دقیقا به همین شکله. وقتی ما یه متغیر تعریف میکنیم اول میایم بهش یه اسم میدیم و از طریق اون اسم میتونیم به راحتی بهش دسترسی داشته باشیم.

بعد از مشخص کردن اسم متغیر نوبت میرسه به مشخص کردن نوع متغیر. یعنی در این مرحله ما باید برای استفاده از متغیرها در برنامه نویسی ، از قبل برای ماشین مشخص کنیم که نوع مقداری که قراره تو اون ظرف های خالی بریزیم چیه؟ مقدارمون میتونه عدد باشه، میتونه حروف باشه، یا مقادیر دیگه. کاری که تو زندگی روزمره هم انجام میدیم همیشه یه ظرف هایی رو اختصاص میدیم به خوردن چیزای مخصوص مثلا میگیم ظرف آجیل خوری، شیرینی خوری یا چیزای دیگه.

نکته ی مهم و قابل توجه ای که باید در مورد متغیرها در برنامه نویسی بگیم اینه که مقدار متغیر رو شما میتونید به راحتی تغییر بدید اما نوع متغیر رو نمیتونید تغییر بدید یعنی اگه مشخص کردین که تو یکی از اون خونه های حافظه مقادیر عددی استفاده کنید نمیتونید داخلش از حروف استفاده کنین.

انواع متغیرها در برنامه نویسی :

متغیر int یا integer :

integer در واقع همون عدد صحیح هستش. وقتی ما این متغیر رو انتخاب میکنیم یعنی به ماشین میگیم مقداری که قراره داخل متغیر قرار بگیره عدد صحیح هستش و حروف یا عدد اعشاری نیست.

متغیر float :

متغیر float برای اعداد اعشاری بکار میره و شما میتونید مشخص کنید که ماشین چند تا عدد صحیح حساب کنه و چند تا عدد اعشاری

متغیر double :

متغیر double در واقع سایز بزرگتر متغیر float هست با این تفاوت که مقادیر داخل float کوچیکتره و مقادیر داخل double بزرگتر

متغیر char :

متغیر char برای برای نگهداری کاراکتر ها استفاده میشه یعنی حروف الفبا. جالبه بدونید که موقع استفاده از این متغیر اگه از اعداد استفاده کنید کامپیوتر اونا رو به عنوان کاراکتر میشناسه نه اعداد ریاضی. یعنی اگه بخواین با استفاده ازین متغیر یه برنامه بنویسید که دوتا عدد رو باهم جمع کنه، نتیجه یک عدد ریاضی نیست.

مودیفایر ها :

مودیفایر ها در واقع دستوراتی هستن که میتونن اندازه ی نوع متغییر ها رو داخل حافظه کوچیکتر یا بزرگتر کنن. تو جلسات بعدی بیشتر درباره مودیفایر ها و کاربردشون صحبت میکنیم. برای آشنایی بیشتر چند نمونه از مودیفایر ها رو بهتون معرفی میکنیم و به صورت خلاصه به تعریف کوتاهی ازونا میپردازیم.

انواع مودیفایر ها :

  • short : این مودیفایر سایز متغیر رو تو حافظه کوچیکتر میکنه
  • long : این مودیفایر هم همونطور که از اسمش معلومه سایز متغیر رو تو حافظه بزرگتر میکنه
  • signed : این مودیفایر علامت مثبت و منفی رو تو مقدار به حساب میاره
  • unsigned : این مودیفایر هم علامت منفی رو به حساب نمیاره تو مقدار

به مثال زیر توجه کنید:

int اگه متغیر ما باشه short اندازه متغیرمون رو کوچیکتر میکنه و long اندازه متغیرمون رو بزرگتر.

 

خب دوستان به پایان این بخش از آموزش برنامه نویسی به زبان c++ رسیدیم امیدواریم مورد توجهتون قرار گرفته باشه. تمرین و تکرار رو به هیچ وجه فراموش نکنید. در قسمت های بعدی آموزش c++ سعی میکنیم بیشتر از مثال های عملی استفاده کنیم که قابل درکتر باشه براتون. چنانچه این مبحث آموزشی که در خصوص متغیرها در برنامه نویسی بود مورد توجه استفاده تون قرار گرفت حوشحال میشیم از بخش نظرات با ما در میون بزارید.

موفق باشید.

 

در جلسه بعد به سرفصل زیر خواهیم پرداخت : 

  • نحوه ی تعریف متغیر ها در محیط برنامه نویسی

3 نظر در “آموزش سریع ++C – قسمت چهارم – متغیرها

  1. مرجان گفته:

    سلام و وقتتون بخیر.
    توضیحاتتون خیلی عالی و قابل فهم هستن و از این بابت متشکرم
    خیلی خیلی بهتر میشه اگر بتونید یه ویدیو از نحوه وارد کردن کد های دستوری (مثلا مثال هایی که برامون میزنید) تا بدست آوردن خروجی و دیدن نتیجه نهایی رو برامون تو آموزشهاتون بگنجانید.
    باز هم بخاطر آموزشهاتون کمال تشکر رو ازتون دارم آقای آرزم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.