آموزش وردپرس – قسمت ۹ – ابزارک‌ها

آموزش ابزارک وردپرس

ابزارک یا ویجت یکی از امکانات بسیار کاربردی در قالب‌های وردپرس است که به شما این امکان را می دهد تا آیتم‌های کاربردی را در تمامی صفحات یا صفحات مشخصی، در دسترس کاربر قرار دهید. مواردی مثل دسته بندی، آمار بازدید، آخرین پست‌ها، آخرین نظرات، تقویم و…. در این مطلب به آموزش استفاده از ابزارک‌ها می‌پردازیم.

ابزارک‌ها به طور معمول در ستون‌های چپ، راست و یا فوتر سایت قرار می‌گیرند اما بر اساس امکانات یک قالب ممکن است فضاهای بیشتری در بخش‌های مختلف یک قالب جهت قرارگیری ابزارک تعبیه شده باشد.

قبل از ورود به بخش ابزارک ها پیشنهاد میکنیم ابتدا افزونه Classic Widget را از مخزن وردپرس دریافت و نصب کنید. زیرا در نسخه های جدید وردپرس بخش ابزارک ها به ظاهر جدیدی تبدیل شده که کار با این بخش را به شدت سخت کرده و با بسیاری از قالب ها و ابزارک ها نیز هماهنگ نمی باشد. افزونه کلاسیک ویجت کمک میکند که به ظاهر قدیمی این بخش دست پیدا کرده و به راحتی با آن ارتباط برقرار کنید. اگر با نصب افزونه ها آشنایی ندارید، قسمت هفتم آموزش وردپرس که نصب افزونه اختصاص دارد را حتما ببینید.

آموزش استفاده از ابزارک های وردپرس

جهت دسترسی به بخش ابزارک ها از منوی نمایش > ابزارک را کلیک کنید.

آموزش ابزارک وردپرس

همانگونه که در تصویر فوق مشاهده میکنید، این صفحه دارای دو بخش است.

بخش راست: ابزارک های موجود که امکانات متفاوتی دارند.

بخش چپ: مکانهایی که در صفحات قالب تعبیه شده و می‌توان ابزارک را در آن بخش قرار داد.

جهت استفاده از ابزارک، یکی از آن ها را بسته به نیازتان انتخاب کنید، روی عنوان آن کلیک کنید و با کشیدن و رها کردن در مکان مورد نظر، آن را در بلاک مناسب قرار دهید.

پس از قرارگیری ابزارک، تنظیمات مربوط به آن را باید انجام دهید. تنظیمات هر ابزارک متفاوت است. لذا توضیح این حجم از ابزارک در این قسمت امکانپذیر نیست. اما کار با آن بسیار ساده است.

در قسمت بالای صفحه دو گزینه کاربردی موجود است:

فعالسازی انتقال با کلیک: با فعال کردن این گزینه، میتوانید بجای کشیدن و رها کردن، از حالت کلیک استفاده کنید. در این حالت با کلیک روی هر ابزارک، منویی نمایش داده می شود و میتوانید مکان مورد نظرتان را تیک بزنید تا ابزارک درون آن بلاک قرار گیرد.

مدیریت با پیش نمایش زنده: با کلیک بر روی این گزینه به بخش سفارشی سازی وردپرس هدایت می شوید که با انتقال هر ابزارک به مکان مورد نظر، میتوانید همزمان تغییرات را روی قالب مشاهده کنید.

چگونه یک ابزارک را حذف کنیم؟

جهت حذف ابزارک، کافیست در بلاک مورد نظر، روی ابزارک کلیک کنید تا پنجره تنظیمات آن ظاهر شود. در نهایت روی گزینه حذف کلیک کنید. دقت داشته باشید با حذف کردن هر ابزارک، تمام تنظیماتی که روی آن اعمال کرده اید نیز از بین می روند. اما اگر در نظر دارید که موقتا آن را غیرفعال کنید و اطلاعات آن نگه داشته شود، کافیست آن را بکشید و به پایین صفحه قسمت ابزارک های غیرفعال انتقال دهید.

نکته مهم: چنانچه قالب را حتی برای یک لحظه تغییر دهید، تمامی ابزارک هایی که در بلاک های مختلف قرار داده اید، غیرفعال می شوند. و با بازگشت به قالب قبلی ممکن است نیاز به انتخاب و جایگیری مجدد داشته باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =